Är Anna Anka amerikan?

Gick in på Tv3 Play och kollade på "Anna Anka söker assistent" igår, och visst är det ett skräp-program i samma anda som "Svenska Hollywoodfruar", men jag tycker det är intressant ändå att se hur de ansökande reagerar på Annas tester och attityd. De tycker att Anna är lite väl hård och att det är oacceptabelt att hon lägger sig i deras privatliv, och det är det naturligtvis, enligt svensk standard.

Däremot är det inte så ovanligt att chefer beter sig precis som Anna Anka (om inte värre) här i USA!
Jag var nära vän med en av mina forna chefers assistent och hon hade ett helvete, hon var tvungen att finnas tillgänglig 24 timmar om dygnet, se ut på ett visst sätt, och fixa ALLT som skulle kunna tänkas poppa upp inkl. slå in alla chefens julklappar, och tvätta hennes bil mm.

Jag lämnade mitt förra jobb på Prada på Rodeo Dr p.g.a att min chef betedde sig, i mina ögon, helt oacceptabelt!
Självklart var uniform och strikta sminkregler vardagsmat, men när han satte en viktgräns och sa åt oss hur mycket vi skulle motionera för att nå önskad vikt, samt vad vi skulle sysselsätta oss med på fritiden (kraven var bl a att lyssna på klassisk musik och plugga ämnen så att vi skulle "kunna hålla en jämnlik konversation med kunderna" utan att framstå som dumma!) Detta var bara en liten del av det som pågick när jag jobbade där, men mina erfarenheter får mig att se på Anna Anka som en wannabe-amerikan.

Sen tycker jag avsnittet bjöd på en del (pinsamma) skratt också, som när Anna ska "avskeda" någon om hon dricker vatten mellan meningarna och säger "In-tre-ssant...In-tre-ssant", man ser verkligen att någon har sagt åt henne att göra så för att "dra ut på spänningen" eller nåt, haha!



Jag vet att det är många svenskar som drömmer om att komma till USA och jobba, men ha då också i åtanke att reglerna är annorlunda här, vi är väldigt bortskämda i Sverige. Ett heltidsjobb innebär oftast inget OB/övertid, 5 dagars semester när man har jobbat 1 år, ibland inga raster (äta vi disken/skrivbordet), oregelbundna arbetstimmar (många arbetsgivare vill gärna att man jobbar ca 60h/veckan utan övertidstillägg), samt att cheferna har rätt att behandla dig som de vill (typ skrika, knäppa med fingrarna mm), givetvis undantaget sexuella/rasistiska trakasserier.

Bild: tv3.se

Kommentarer
Postat av: Alice

super fiin blogg... love it ;)

2010-04-24 @ 13:50:58
URL: http://lifeofalice.blogg.se/
Postat av: Skönhetsjunkie

Alice: Tack!!! Jättekul att du har hittat hit och tycker om bloggen :)

2010-04-25 @ 05:01:45
URL: http://skonhetsdetox.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0