Att våga reklamera!

Veronicas Make Up Store besvikelse fick mig att tänka på vilka skillnader som finns mellan Sverige och USA när det kommer till kundservice.

Här i USA är kundservicen mest synlig när man går in i affärer, oftast står det en särskild person som bara har i uppgift att hälsa på kunderna och se till att de har det de behöver. Jag har jobbat som säljare i klädaffärer i flera år här i USA och det negativa är väl att de kör lite för hårt ibland, i vissa affärer vill de att man "hoppar på kunden" och verkligen visar de massa grejer och aktivt försöker SÄLJA, något som jag verkligen hatar, både i egenskap av säljare och och kund! Om jag går in i en affär och säljarna är så "på" hela tiden så går jag nästan alltid därifrån, jag tycker det är oerhört jobbigt!

Det som är bra här är i allafall att jag har lärt mig att klaga :) Det låter ju inte så kul, men ibland är det faktiskt nödvändigt att våga klaga, förklara ett problem eller reklamera en vara som man inte är nöjd med.
När jag bodde i Sverige reklamerade jag nästan aldrig nåt, möjligen nåt H&M-plagg någon gång, och anledningen måste ha varit att jag kände mig bekväm på H&M, något jag inte kan säga att jag gjorde på t.ex Åhléns eller Kicks. Jag kan ärligt säga att jag nästan aldrig har blivit bra bemött på Åhléns eller Kicks, personalen verkar helt enkelt inte intresserade av att kunden är nöjd, medans H&Ms personal alltid känns glad och trevlig.

Det kan vara just det som har gett mig modet att reklamera här, att personalen är så utåtriktade och så mottagliga för kundens åsikter. Numera reklamerar jag smink som inte fungerar som det ska, en mascara som smular, ett rouge som inte passar mig, en foundation som ger mig finnar, ALLT reklamerar jag! Det kan man nämligen här, och man får pengarna tillbaka! Det finns såklart vissa klädaffärer som inte ger pengarna tillbaka för vanliga returer, men i de allra flesta affärer har man alltid 30 dagars returrätt.

Sen finns det ju de som utnyttjar systemet till max också, sist jag var på CVS (typ apotek/beautystore/snabbköp) så stod det en gubbe framför mig i kön som lämnade tillbaka en halväten påse nötter som han hade "kommit på att han inte tyckte om längre"(!) och han fick pengarna tillbaka!!!

Reklamerar ni produkter ni inte är nöjda med? Oavsett vilken affär det gäller?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0