Samma visa varje påsk

Jag tror att tidningarna återvinner artiklar varje påsk (och jul med för den delen!) om hur mycket godis svenskarna sätter i sig (17 kg om året minsann!) och hur mycket äckligheter som finns i vårt lösgodis (p.s: ja, en sorts löss används för att framställa vissa färgämnen till lösgodis, och även till läppstift!), och jag kan villigt erkänna att jag äter mycket mindre godis här i LA än vad jag gjorde när jag bodde i Sverige, men detta beror mer på att det nästan inte finns nåt gott godis här, plus att det som finns är så in i norden dyrt :(

Jag har inte slutat äta godis fastän jag vet att det är onyttigt på en herrans många sätt, likaså har jag inte slutat äta kött trots att jag vet att djuren för de mesta behandlas för jävligt och dör en plågsam död (försöker dock alltid köpa ekologiskt, men vem vet hur det går till egentligen?) och det påminner mig om Jamie Oliver's program som jag såg häromdagen: Han gjorde ett experiment där han visade hur Chicken nuggets tillverkas, genom att mixa ben, brosk och diverse restdelar från kycklingen främför ögonen på barnen som naturligtvis tyckte att detta var jätteäckligt! Men så fort han formade en nugget av smeten och bröade och stekte den så ville de ändå äta den, och jag satt där och tänkte att "de är ju dumma i huvudet, fy vad vidrigt!", men så gör jag själv samma sak!

Jaja, det jag egentligen skulle komma till var ju att jag reagerade idag när jag såg en smal lite pojke i 8-årsålderna när jag var på väg till jobbet i dag. Jag reagerade för att det var första barnet på väldigt länge som såg normalviktigt ut! Det är ju helt sjukt egentligen, men jag har vant mig vid barn (och oundvikligen deras föräldrar) som är minst 5-10 kg överviktiga från ca 3 års ålder och det var nånting som jag nästan inte såg alls i Sverige.

Enligt Aftonbladets artikel ovan är ca 50 000 barn i Sverige så pass överviktiga att de riskerar följdsjukdomar i vuxen ålder och att dö i förtid, det motsvarar ca 0.5% av det svenska folket (enbart barn dock). I USA är den siffran 34% (igen, bara barnen då). 34 PROCENT!!! Men istället för att rösta om sockerskatt i höst, så röstar vi om marijuana legalisering istället... det är helt enkelt olika hur regeringen väljer att prioritera...

Ingen sockerskatt i LA, fast det skulle behövas...



Cigarettautomat som säljer marijuana i LA (obs! på riktigt!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0