Dagens tilltugg: Kalkon- och mandelköttbullar

Tänkte ju försöka få in lite hälsosam mat och mellanmål och sånt här också. Jag vill bara förtydliga att jag INTE strävar efter att gå ner i vikt, utan anledningen till att jag satsar på en hälsosammare kost är att jag helt enkelt vill må bättre :)

För ett par dagar sen gjorde jag en jätteladdning köttbullar, en barndomsfavorit som jag älskar att göra det är så praktiskt att bara värma på när man kommer hem från jobbet.

Den här gången testade jag att göra med kalkonfärs eftersom det är ett nyttigare protein än fläskfärs, och mandelmjölk istället för komjölk. Fördelarna med mandelmjölk är att det inte innehåller något kolestrol eller laktos, utan bara mandlar, vatten och tillsatta vitaminer och kalcium.



Receptet har ni här om ni vill testa, det är superlätt och det enda som tar lite tid är egentligen stekandet :)

500g kalkonfärs

2 dl mandelmjölk

2 msk hackad lök

1 ägg

0.75 dl ströbröd

1 tsk salt

1 krm svartpeppar


* Blanda ströböd med mandelmjölken och låt svälla i minst 10 min
* Tillsätt färsen och resten av ingridienserna och rör ihop till en smet
* Fukta händerna i kallt vatten och rulla smeten till bollar (jag hatar verkligen att ta i rått kött så jag brukar använda mig av två teskedar för att forma bollarna istället, funkar perfekt!)
* Lägg bollarna på en skärbräda som du har sköljt i kallt vatten
* Bryn några bollar i taget i en het stekpanna, i ca 3-5 min

Ät!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0