Ang. gifter i fluor

Kände att jag ville förklara lite mer varför jag vill prova att undvika fluor ett tag.
Det finns för det första två olika sorter fluor som är vanligast vid användning i mat och tandkräm idag, "Calcium fluoride" och "Sodium fluoride". Jag vet inte vilken som är vanligast i Sverige, men här i USA är det billigaste och vanligaste att man använder Sodium fluoride i vanlig tandkräm.

Calcium fluoride förekommer naturligt och är inte skadligt i små doser och är såvitt jag förstår det helt ok att använda sålänge man inte sväljer tandkrämen (och det ska man aldrig göra ändå!)

Sodium fluoride däremot, är faktiskt giftigare än bly när man får in det i kroppen, det är en biprodukt från aluminiumproduktion och har länge använts i råttgift och insektssprej! Det skyddar visserligen mot karies i små doser, men i större doser så har det faktiskt motsatt effekt! Sodium fluoride kan inte brytas ned av kroppen (eller naturen för den delen, eftersom det kommer från aluminium) så i större doser kan kroppen reagera på förgiftningen och det kan bildas hål i tänderna och man kan få benskörhet!

Så mitt förslag är att ni kollar på baksidan av tandkrämstuben och känner efter vad er kropp vill.

Kommentarer
Postat av: Stefan

Hej igen.. grym post...



Jag har kollat efter andra typer... dom använder ju flour i dricksvatten i vissa länder och även i kolsyrat vatten och en del köpvatten. (kolla noga!)



Så jag använder tee-tree-oil tandkräm, mkt bättre för tänderna... och hälsan.



2010-07-15 @ 16:20:48
URL: http://oneadventure.wordpress.com/
Postat av: Skönhetsjunkie

Stefan: Jag är osäker på om det är flour i vårt dricksvatten (köper nästan aldrig vatten i flaska), men jag skulle inte bli förvånad eftersom det är så mycket skit i dricksvattnet här ändå, klorin och tungmetaller om vartannat! Tack och lov för filter :)

2010-07-16 @ 06:41:57
URL: http://skonhetsdetox.blogg.se/
Postat av: Kabuki-Emma

Tack för infon, ska genast kolla tandkrämstuben!

2010-07-16 @ 22:42:03
URL: http://www.kabukibeauty.blogspot.com/
Postat av: Stefan

Grymt med filter, att du tänkt på en sån sak! :)

2010-07-16 @ 23:07:50
URL: http://oneadventure.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0