Naturlig sammetshy, snabbt och rent!

Jag kan ha hittat den perfekta naturliga rutinen för min hy! Efter att ha testat både dyra och billigare ekologiska och naturliga hudprodukter det senaste halvåret och blivit besviken om och om igen har jag nu hittat ett otroligt billigt alternativ, och naturligare får inte att hitta!!!



Det handlar alltså om OCM, Oil Cleansing Method. Jag har ofta hört att olja ska vara sååå bra att tvätta sig med, men jag har bara ryst vid tanken på att gnugga in min hy med ren olja, usch vad fett och äckligt, det passar inte mig, då får man säkert bara mer finnar har jag tänkt. Men logiken vann över mig (fett löser fett) till att försöka nu när man hy har sett värre och värre ut, trots en vår av bara naturliga produkter, jag har använt OCM i en vecka nu och har gått från hemsk hy till sammetshy!

Rengöring:

OCM går ut på att man blandar ricinolja (som drar ut smuts ur porerna) och jojobaolja (som återfuktar), jag brukar köra 25% ricin och 75% jojoba, jag har blandhy och lätt för att få tilltäppta porer. Har du torr hy kan du köra mindre ricin och har du riktigt fet hy kan du ta lite mer ricin. Blanda oljorna i en ren kopp och häll ut ca 1 matsked av blandningen i handen.

Massera sen in oljan noga i hela ansiktet och på halsen i ca 3 min och massera gärna lite extra på finnar och orenheter. Ta sen en handduk eller tvättlapp som du har haft i en skål varmt vatten (vikitgt att det är riktigt varmt, det ska ånga om vattnet men du ska såklart inte bränna dig!), vrid ur det mesta vattnet och lägg sen handduken över ansiktet och tryck, inte gnugga eller torka av, bara tryck runt om i ansiktet. Upprepa med nytt varmt vatten 3-5 gånger tills du känner att oljan är borta. Låt sedan huden torka nån minut.

Ansiktsvatten:


Nu är det dags för ÄCV (som står för äppelcidevinäger)/vattenblandningen, som vi ska använda som ansiktsvatten. Blanda 1 del ÄCV och 5 delar kallt vatten, ta sen en bomullsrondell och fukta den med blandningen och svep över ansiktet. Den tar bort ev. överflödig olja och drar ihop porerna efter tvätten.

Återfukta:

Sen brukar jag använda ren kallpressad jojobaolja att smörja huden med efteråt så att den återfuktas. Det som är så bra med jojobaoljan är att den beter sig på samma sätt som den olja som huden naturligt producerar och smälter därför in väldigt lätt och gör huden sammetslen, inte fet!

Skrubb:

Ibland kan man behöva lite extra exfoliering och för mig som får tilltäppta porer fort, är det ett måste ett par gånger i veckan. Jag blandar då lite ricinolja och bikarbonat til en smet och skrubbar ansiktet försiktigt i ett par minuter. Strålande hy har varit resultatet!

Att tänka på:

-  Du kan göra oljeblandningen och spara i en flaska så slipper du blanda varje kväll

-  Jag rengör med oljeblandningen varje kväll, men på morgonen drar jag bara ett svep med ansiktsvattnet och smörjer sen in ansikte, hals och decolletage me några droppar jojobaolja.

-  Du ska helst inte spara ÄCV-blandningen eftersom vatten inte håller sig färskt så tänk på att inte blanda till så mycket, det behöver bara räcka till 1 bomullsrondell. Du kan dock köpa destillerat vatten och blanda med, och då går blandningen att spara ett tag :)

-  Du kan skräddarsy just din rutin genom att använda t.ex olivolja istället för jojobaolja om du har väldigt torr hy (fast jag hade nog börjat med att öka/minska mängden ricinolja)

-  Kameliafröolja är perfekt att ha runt ögonen eftersom den går ner djupt i känslig hy och återfuktar vilket gör rynkor mindre framträdande.

-  När du väl har börjat med detta så börjar smutsen i tilltäppta porer lösas upp så du kan uppleva det som att din hy producerar mer olja än vanligt i ett par veckor, men det är bara för att man har löst upp "proppen" som höll all smuts inne i poren och nu kommer det ut i en reningsprocess!

Hoppas ni orkade läsa igenom det här inlägget, haha! Jag ville bara dela med mig eftersom jag såg en enorm skillnad efter bara 1 (!) tvätt och nu är min hy sammetslen och knotterfri och jag kan inte komma ihåg när jag var såhär nöjd med den sist (någonsin?), så alla ni som känner att er hy kan förbättras, kör på det här, det är naturligt, billigt och framförallt, det funkar för alla hudtyper!!!

Har ni frågor är det bara att hojta till :)

Kommentarer
Postat av: Caroline

Åh, det låter ju toppen! Ska absolut prova, tack för tipset =) Men var kan man köpa jojobaolja och ricinolja? Finns det i vanliga mataffären eller ska man gå till hälsokostaffären?

2010-06-12 @ 23:43:54
Postat av: Skönhetsjunkie

Caroline: Jojobaolja tror jag finns lite överallt (välsorterade mataffärer, hälsokostaffärer, apoteket) och ricinolja brukar man kunna köpa på apoteket :)

2010-06-13 @ 09:44:55
URL: http://skonhetsdetox.blogg.se/
Postat av: Caroline

Tack för svaret, ska ge mig ut på jakt i veckan =)

2010-06-13 @ 16:48:00
Postat av: Nilla (3-barnsmamma)

Tack för ditt svar i min blogg. Ser nu då jag kikar här igen att du ju skrivit detta inlägg om hela proceduren med.



En fråga återstår dock för min del...

Vart brukar du köpa din jojobaolja?

Jag googlade lite på jojobaolja o det verkar skilja väääldigt mycket i pris beroende på var man köper den.



Den billigaste jag hittade var nog 100 ml kallpressad jojobaolja för 67 kr hos Bodystore (http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/halsokost/-4/jojobaolja-kallpressad-100-ml?utm_source=kelkoose&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Crearome%20Jojobaolja%20kallpressad,%20100%20ml).



Vart beställer du din jojobaolja?



Varma hälsningar

/Nilla.

2010-06-15 @ 01:47:57
URL: http://blogg.phernilla.net
Postat av: Kabuki-Emma

Tack för ett bra inlägg! Jag orkade igenom alltihop! ;) Jag har precis börjat med OCM och är överraskande positiv!

2010-06-19 @ 20:19:09
URL: http://www.kabukibeauty.blogspot.com/
Postat av: Skönhetsjunkie

Nilla: Jag bor ju i LA så jag köper min jojobaolja i en ekologisk mataffär som heter Co-op här i Santa Monica, men 100 ml för 67kr tycker jag låter jättebra, det är ungefär det jag betalar för min, och man använder ju inte så mycket åt gången så det räcker ett tag :)



Emma: Visst får man resultat direkt?? Jag kan tillägga att jag fick jättefin hy efter ett par dagar men en vecka senare blev det lite värre igen, jag antar (och hoppas) att det är en utrensningsperiod som pågår, men det känns ju ändå mycket bättre än med någon annan produkt jag har provat :)

2010-06-19 @ 23:51:09
URL: http://skonhetsdetox.blogg.se/
Postat av: lisa

Använder du den metoden varje dag eller bara ibland? Hur rengör du ansiktet annars, dem andra dagarna. Och hur tar du bort ditt smink/foundation osv?



MVH :)

2011-10-28 @ 14:15:42
Postat av: karin

Tänkte tipsa om att man kan köpa jojobaolja på ebay.co.uk.... just nu är priserna på oljan här i sverige extremt dyr. så jag hittade den på ebay, till pangpris! har precis beställt en för 70 kr. I sverige kostar den på life ca 350 just nu:-(

2012-02-05 @ 14:30:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0