McDonalds-skandalen

Det har skrivits mycket nu på senaste om "McDonalds-fusket" som Aftonbladet kallar det, och eftersom jag själv har jobbat på McDonalds så ville jag berätta lite om mina erfarenheter.



Det är väl knappast någon nyhet att McD's är ett väldigt amerikaniserat företag, även i Sverige och jag kan nu, efter att ha jobbat i USA i nästan 5 år, säga att McD's absolut förberedde mig och gav mig en bra grund för att jobba med kundservice här.

Vi hade såklart vissa regler som måste följas när man stod i kassan som jag gjorde, här är några exempel:

* Servicen får ta högst 2 min från det att du säger hej till gästen, tills det att de får sin mat. Idealet låg dock på 30 sek och man pushades alltid att lägga mindre tid på varje gäst.

* Mjukglassen ska väga exakt 90g

* Pommes Fritten ska saltas i form av ett McD's M

* Man ska ta förolämpningar med ett leende

Jag tyckte vid tillfället att detta var ganska stränga regler och de kontrollerades en gång i månaden av en kontrollant som kom och gjorde stick-kontroller. Bröt man reglerna blev man utskälld, och jag kommer särskilt ihåg en gång när en kille blev så arg för att han bara hade fått 1 ostskiva i sin Big Mac, att han slängde burgaren i ansiktet på mig och avslutade med att hälla sin stora jordgubbsmilkshake över huvudet på mig!
Jag blev helt shockad och min shiftledare sa åt mig att gå till omklädningsrummet och byta om och när jag hade tvättat av mig så gott jag kunde, kom shiftledaren in och skällde på mig och sa att "du kunde väl i allafall haft vett nog att flytta mig och nu får du skylla dig själv att du måste ut och moppa upp!"

Klart man inte sa emot! Jag var 15 år och detta var i princip det enda jobba jag kunde få!
Men när jag läser om mat som märks om, eller att de anställda blev tillsagda att stämpla ut men att ändå ha jour om det blev mer att göra så kan jag säga direkt att inget sånt pågick när jag jobbade där, tvärtom var cheferna väldigt strikta med att slänga burgare, sallad och pommes frittes på minuten när märkningen gick ut.

Maten behandlades som guld men vi anställda var det inte lika väl bevänt med, jag vet att de tvingade vissa att jobba fast de var sjuka och jag kommer speciellt ihåg en av kockarna som jobbade fast han hade influensa och var tvungen att springa och kräkas flera gånger under sitt skift, inte så mysigt när man jobbar med (andras) mat direkt...

Skulle vara väldigt intressant att höra om någon annan har haft liknande erfarenheter!


Bild: Aftonbladet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0