Ideal (bieffekt: Komplex)

Jag läste ett intressant inlägg hos Bloggkommentatorerna nu på morgonen, det handlar om det outtömmliga ämnet skönhetsideal. Jag tycker absolut att bloggarna har ett ansvar (precis som all media) att förmedla ett sunt ideal, men det luriga är att definiera "sunt".

Jag har väldigt svårt för när folk säger att folk är sunda för att de har en viss kroppsform eller en viss vikt eftersom jag har vänner i alla storlekar som är både hälsosamma och älskar sina former, oavsett om de väger 45kg eller 85kg! Jag tycker att det är just hälsan man ska fokusera på, bara för att jag har en kompis som väger 45kg betyder inte det att jag skulle kunna väga det och fortfarande vara hälsosam, jag väger ca 55kg (lägg till eller dra ifrån ett par beroende på säsong kanske :P) och jag vet att detta är min "happy weight", där jag mår som bäst och det jag väger när jag äter mat som är bra för min kropp men ändå njuter av mat som är bra för min själ :)

Jag har inte alltid varit nöjd, tydligen vägrade jag redan som 7-åring (har mamma berättat) att ha på mig vissa klänningar för att jag tyckte jag såg tjock ut och jag kommer ihåg att jag kände mig som den "tjocka" nästa hela skoltiden, men i gymnasiet ändrades det, kanske just för att jag fick vänner i alla former eller kanske för att jag har mognat och insett att jag vill leva livet till fullo istället för att oroa mig för kalorier.

Det är klart att jag fortfarande har dagar när jag känner att "Åh, om min mage bara var lite plattare", men då tänker jag bara på alla underbara människor i mitt liv, min man, min familj, mina fina vänner, och den lycka jag känner då, kan inte toppas av något, inte ens en platt mage :)



Mat för själen

Kommentarer
Postat av: Mamma

Mmmm, den citronmarängpajen var god....

2010-05-01 @ 12:15:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0