Mindre kemikalier i ditt liv

Jag har ju försökt undvika onödiga kemikalier i min mat och hudvård i ca 3 månader nu och jag måste säga att även om jag inte känner en massiv skillnad så mår jag faktiskt bättre i allmänhet! Idag publicerar Aftonbladet en artikel om en dokumentär som heter "Underkastelsen" där man undersöker bl a vilka effekter kemikalier som samlar i kroppen kan få, och hur mycket skit våra kroppar faktiskt innehåller. Jag hoppas att den kommer sändas på nätet eftersom jag jättegärna skulle vilja se den!

Att jag själv håller mig undan kemikalier beror till stor del på att jag tänker på framtiden och inte vill att mina barn ska få i sig massa gifter p.g.a mina val, så här kommer en lista som också publicerades i Aftonbladet idag på vad DU kan göra om du vill börja dra ner på kemikalierna i ditt liv.

22 tips för ett giftfriare liv

Undvik direktexponering:

• Använd bara kosmetika och hudkrämer utan mjukgörande ftalater och det hormonlika konserveringsmedlet paraben.

• Inga plastleksaker med ftalater till barnen.

• Använd nappflaskor i glas för att undvika Bisfenol A, som kan finnas i plast.

• Undvik plast, speciellt för varm mat. Använd glas, porslin och rostfritt stål.

• Se upp med det antibakteriella ämnet triclosan i tandkräm, deodoranter och sportkläder.

• Undvik deodoranter som innehåller aluminium.

• Undvik varor med ytaktiva fluorerade ämnen, dvs. smuts- och vattenavvisande ämnen.

• Undvik varor som innehåller bromerade och klorerade flamskyddsmedel, när det finns nedbrytbara alternativ.

• Ställ krav på leverantörernas information.

• Köp miljömärkta datorer.

• Vädra ofta när du köpt ny dator, tv och andra elektroniska artiklar.

Undvik bekämpningsmedel:

• Handla ekologisk och miljömärkt mat, grönsaker, kött, fisk, ost osv.

• Handla ekologiska mjölkprodukter, juice, öl och vin.

• Använd kläder av ekologisk bomull, om inte: tvätta innan du använder dem.

• Sov i sängkläder av ekologisk bomull.

• Följ Livsmedelsverkets rekommendationer om du är fertil kvinna.

Annat du kan göra:

• Sopsortera ditt avfall.

• Handla begagnat.

• Ställ krav på din arbetsplats miljöcertifiering.

• Vädra och dammsug ordentligt, speciellt i barnkammaren.

• Häll inte ut färgrester, kemikalier, lösningsmedel eller läkemedel i avloppet.

• Sluta röka.

(Källa: till stor del från underkastelsen.se, även naturskyddsföreningen, livsmedelsverket)


(Lista som sagt lånad från Aftonbladet)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0