Brödbak

Fullspäckad dag har det varit med doktorsbesök, långpromenad, och en rolig nyhet som jag kan avslöja om ett par dagar :)

Sen kom jag på att jag måste baka bröd att ha med mig på jobbet i veckan, vi har varken kyl eller micro så maten jag tar med mig måste kunna förvaras och ätas rumstempererad och jag älskar de här linfröbullarna! Receptet var från början ett rågbröd, men när jag flyttade till LA kunde jag inte hitta alla ingredienser så jag har improviserat lite och nu är det ett linfröbröd istället :)



Recept

* 5 dl vatten
* 0.5 dl matolja
* 50 g jäst
* 1 dl hela linfrön
* 1 dl solrosfrön
* 3 dl linfrömjöl
* 0.5 tsk kardemumma
* 7-11 dl råg- eller fullkornsmjöl

-  Värm vattnet och oljan tillsammmans till 37 C
-  Lös jästen i den fingervarma vatten/oljeblandningen
-  Blanda i kardemumma, linfrön, solrosfrön och linfrömjöl
-  Blanda i lite mjöl åt gången tills degen släpper från kanterna på bunken
-  Låt degen vila under en bakduk i 30 min
-  Rulla degen till bullar i önskad storlek (jag brukar göra de lika stora som halva min hand)
-  Låt bullarna vila på plåten under bakduk i 30 min
-  Baka bullarna i mitten på ugnen i ca 12-15 min på 225 C

Ät Ät Ät!!!!

En liten parantes är att bullarna måste ätas eller frysas inom 3 dagar eftersom de lätt möglar med så mycket linfrömjöl.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0