Det pås-glada landet i väst

En sak jag tänkte på när jag var på Co-op imorse var påsarna. Här i USA är folk oerhört pås-glada, plastpåsarna (som är tunnare än gladpack) är gratis i alla mataffärer och apotek och det finns alltid folk som är speciellt anställda för att packa ner ens matvaror och de står ofta vid änden av kassan med tom blick och packar i dubbla påsar, men de går lik förbannat sönder på vägen hem i nio fall av tio!

Jag har alltid tyckt att det är så oerhört onödigt eftersom jag tycker plastpåsar är illa nog, men plastpåsar som man aldrig kan återanvända måste ändå vara djävluens påfund! Och för er som tror att "men man kan ju återvinna även små tunna trasiga plastpåsar" kan jag tillägga att ja, det kan man, men tyvärr har jag bott i LA i 5 år utan att ha sett en återvinningsstation! Så oftast ser man dessa plastpåsar sitta fast i träd och buskar och strödda längs vägkanten vilket jag tycker känns jättetråkigt :(

Men det jag tänkte komma till är att på Co-op så är visserligen också plastpåsarna gratis, men om man (som jag) har med sig en tygkasse och tackar nej till plastpåse så får man 5 cents rabatt! Nej, det är inte mycket pengar, men det är principen i det enka belöningsystemet som jag gillar, att man belönar de som inte utnyttjar plastpås-helvetena :)

Smart drag tycker jag!

Såna här tunna små plastpåsar används till allt! Tillaggas kan att de är va 1/3 så stora som en vanlig ICA påse så man kan behöva ganska många om man storhandlar




Inte återvinning precis, alltför ofta hamnar påsarna i drivor vid strandkanten :(



Bilder: Orble.com

Kommentarer
Postat av: Cicci

Hej! På Trader Joes får man vara med i utlottningen av ett presentkort på mat om man återanvänder deras matkassar! =)

2010-07-25 @ 17:13:47
URL: http://myamericanreality.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0