Chloé Schuterman



Efter att ha sett intervjun med Nathalie och Chloé Schuterman i Förkväll förstår jag verkligen att folk reagerar! Sen efter att ha läst Resumé intervjun med Nathalie känner jag elt spontant att jag aldrig vill handla i hennes butik.

Jag tycker inte man ska döma Chloé (eller Nathalie heller för den delen), för att hon är modeintresserad, för mig är det samma sak som att många av mina kompisar i den åldern var besatta av stallet och hästar (kostar också en halv förmögenhet) och det är något Chloé är uppväxt med eftersom hennes mamma är i branchen.

Sen tycker jag att det är lite läskigt att höra hur hon pratar eftersom hon låter precis som X antal modebloggerskor i 20-årsåldern och lite sorgligt att hon inte vill öppna sin Barbiedocka, men visst det finns andra ungar som samlar på ovanliga lekasaker i originalförpackningar, så det är inte heller det värsta enligt mig.

Däremot finner jag det oerhört skrämmande att höra mamma Nathalie prata om kritiken efter intervjun, när hon i Resumé uttalar sig att "folk som inte känner en – deras åsikter kan man inte ta åt sig av. Det kan ju vara arbetslösa och outbildade – på nätet kan plötsligt vem som helst få en röst." Ja, Nathalie, på nätet kan vem som helst få en röst och jag vill mena på att man inte ska lära sina barn att folk som inte har en utbildning eller ett jobb är mindre värda en andra! Alla har olika omständigheter i livet och alla gör olika val och man kan inte generalisera på det viset, särskilt inte inför sina barn.

Nathalie verkar också skylla mycket på att det är svenskar som inte är vana vid sånt här, att en 11-åring har dyra kläder och att kritiken kommer från folk som inte har rest runt och sett världen och då kan hon "förstå" (litet nedlåtande sådär) att svenskarna inte håller med henne som är så berest och kulturell.

Här har hon dock helt missat poängen, de flesta av oss kritiserar som sagt INTE flickans modeintresse eller det faktum att hon är uppväxt i modebranschen och "andas fashion", nej, det är Nathalie vi är kritiska till här, hennes inställning till resten av svenska folket som hon verkar anse sig stå lite över i egenskap av jetset fashionista och entrepenör.

Jag vill påstå att jag är ganska berest och efter att ha bott i LA i 5 år så har jag absolut sett min beskärda del av mini-fashionistas som beter sig hemskt och jag vill bara inte att Chloé ska vakna upp om 5 år och tro att hon är bättre än sina klasskamrater p.g.a. det hennes mamma har lärt henne.

Nathalie, barn gör som vi gör, inte som vi säger! Tänk innan du talar för helvete!

Som ett litet P.S kan jag ju också tillägga att jag inte förstår varför man låter sin 9-åring (som Chloé var då) att titta på Sex and the City, det är ju inte precis ett barnprogram...

Bild: Aftonbladet.se

Kommentarer
Postat av: amanda

Hej!

Vill bara säga att jag är mycket kritisk till din inställning. Det Nathalie menar är att de "som får en röst på nätet" inte känner en och har senare bett om ursäkt och sagt att hon ångrar orden om arbetslösa och outbildade i en intervju. Hon säger ockås att hon vet att hon själv kan bli arbetslös på ett kick om hennes butik går i konkurs. Jag ahr ända sedan jag varit typ nio varit jätteintresserad av mode och jag visste typ var chanel och gucci var när jag var kanske tio. Mina föräldrar jobbar inte mmed mode utan med politik och näringsliv och mitt modeintresse har jag funnit själv. Svenskar ser ju faktiskt inte mode som den kulturform det är och förknippar ofta mode med lyx och pengar. Chloe är ett barn, majoriteten av flcikorna i hennes ålder (12 år) vräker på smink, har jackor för 5000 kr och typ dricker och röker. tro mig, jag vet för jag är själv tolv år. Chloe däremot visar upp mode, hon har bara barnkläder nästan. Hon är dessutom 11 och inte 9 och sex and the city har dem flesta 12-åringar sett. Jag förstår att du är kritisk men du vet uppenbarligen inte så mycket om hur "twinis" egentligen beter sig, jämfört med de är Chloe väldigt "barnslig", hon är extremt inspirerande i sin blogg och inte ett dugg bortskämd hur man än ser det. Man måste se under ytan och det är ofta dem som säger att dem inte är ytliga, som bara ser ytan och dömer den, hur skulle de annars kunna smutskasta dme som klär chanel, genom att beskylla de för att lägga för mycket pengar på kläder. Men hallå?! Det är en del av oss. är själv 12 år och driver en modeblogg, du kan kika in på vilken 12-årings blogg som helst och finna att Chloes är extremt oskyldig.

Tack!

2011-02-19 @ 21:32:23
URL: http://youngfashionistas.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0